Be Yourself and First Impression

They always say "be yourself" and "the first impression doesn't matter" and whatnot. But honestly, as time flies, I begin to question these statements myself.



How true are they really?



Most of the time, I find "be yourself" always have other subtle meaning. People would tell other people to be themselves, but actually what they mean is for them to be themselves but not quite themselves. "Be themselves" at the same time "follow the rules, bow down to authorities, don't do this, don't do that" but "be themselves".

It's a bit confusing really.



It's like B telling A to "be yourself and you'll be accepted in the community as people will see you as who you truly are" and when A finally has the courage to be herself, B criticizes her for whatever weird style, habits etc that she has chosen to show the world.

They should really deliver the motivational "be yourself" speech with a follow-up memo saying "only applicable to certain circumstances" honestly.

And I'm not ranting. It's true. And, as crazy as it sounds, I kinda agree with it. Bukan pada semua situasi kita boleh jadi diri sendiri sebenarnya. Kadang-kadang lagi bagus kalau kita sorokkan sesuatu personaliti kita kalau benda tuh hanya akan mengeruhkan keadaan. Ataupun lebih baik lagi, kalau benda tuh benda yang teruk, kita cuba ubah kepada yang lebih baik.

For instance, katakanlah kita ada bad table manners. Makan gelojoh, comot, sepah-sepah. Dekat formal event, takkanlah kita nak bawak "manners" tuh ikut sekali. Confirm kena cover-cover sikit time makan.



Kalau tengok dalam movie or drama, kadang-kadang dalam ramai-ramai yang tengok sorang perempuan tuh makan gelojoh, mesti ada sorang yang macam terpesona sebab macam "wah... she's so different... she's not like other girls etc" dengan muka yang kagum sambil tahan gelak. Dan akhirnya dua insan ini akan jatuh cinta dan live happily ever after.

In reality, (and trust me when I say this), you never want to test this theory. Aku rasa memang akan ada orang yang kagum, tapi kebanyakan orang akan rasa geli daripada kagum ahahahaha!

Ada orang kata "be yourself" nih dah tak relevan. Aku tak ingat aku jumpa dekat mana. Twitter ke Tumblr entah. Pastu dia kata, "be yourself but at the same time be better".

Well, I guess that makes sense.

Kalau situasinya macam nih, katakanlah orang-orang dekat, say, universiti yang person A nih pergi kebanyakannya jenis yang suka berfashion, make-up, pakai barang branded. Person A nih pulak jenis yang tak up-to-date pun pasal fashion dan pakaian pun biasa-biasa je. In this case, aku rasa tak salah nak jadi diri sendiri. Sebab, well, tak penting dan tak effect CGPA (lewls).

Like I said, "be yourself" nih sebenarnya tak applicable dekat semua benda. "First impression" pun sama. Orang kata first impression tak pentinglah bla bla bla tapi bila diri sendiri dilayan dengan teruk oleh orang yang baru pertama kali jumpa, mesti dalam hati rasa nak pijak orang tuh sampai mati.

And for other situation macam nak pergi interview kerja ke, takkanlah nak pakai pakaian rebeh-rebeh selekeh tak mandi tak gosok gigi dengan harapan panel juri berpegang teguh dengan prinsip "first impression itu tak penting"?



Dua-dua statement nih sebenarnya kena ikut situasi. *sigh* Apa pun tak boleh....

Anyways, demam novel aku dah semakin surut tapi masih ada sisa-sisanya. Malam semalam borong novel dekat MPH. Aku rasa bahagia gila. Novel ketiga daripada The Lunar Chronicles series hampir selesai. Maybe esok or malam nih dah boleh baca novel keempat.

Dalam kebosanan yang melanda diri, aku pun tumblr search lah macam-macam pasal The Lunar Chronicles series. Penulisnya kata watak utama cerita tuh sebenarnya orang Asia. Masalahnya aku dah bayangkan perempuan tuh Emma Watson pfftt. Setting cerita tuh awal-awalnya dekat Beijing tapi katanya perempuan tuh datang dari Europe so aku bayangkanlah Emma Watson zaman dia 16 tahun. Kalau aku tahu, aku bayangkanlah retiss kpop ke, thailand ke.

Ah lantak. Sebab cerita nih ada unsur futuristic ala-ala Star Wars dan al-kononnya pada zaman tuh dah banyak percampuran budayalah apalah etc. So watak-watak yang aku bayangkan tuh pun dah campur-campur. Mat saleh ada, chinese ada, korea ada, thailand ada. Lol. 

p/s: Aku tak sangka Tombiruo tuh dah betul-betul jadi filem. Dulu aku fikir benda tuh khabar angin. Hero dia aku dah bayangkan Koo June .___. 


Shawn Mendes